Методичні рекомендації по організації роботи з обдарованими учнями
РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ТА НАВИЧОК ПОШУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ ГУРТКА
З досвіду роботи
«Дослідницька робота
як засіб активізації творчої діяльності учнів»
- Дослідницька діяльність є своєрідним внутрішнім генератором, який робить людину творчою, розвиває її здібності. І, навпаки, саме в розвитку творчих здібностей виявляються потреби особистості в пошуку.
- Специфіка дослідницької діяльності потребує застосування ідей гуманізації та індивідуалізації, вільного вибору проблеми пошуку, розвитку системного творчого мислення, діалогу та толерантності в людських взаєминах. Це повинно знаходити відображення у таких принципах діяльності вчителя, як диференціація, зв'язок з життям, системність і послідовність у роботі, співробітництво вчителя і учнів, використання нових педагогічних технологій для оптимізації спільної діяльності, особисто-орієнтоване навчання.
- У своїй педагогічній діяльності використовую досвід П.В.Мороза. На його думку, дослідницьке навчання – це освітня технологія, що використовує навчальне дослідження як головний засіб досягнення результату. Основою дослідницької діяльності як освітньої технології є пошуково-дослідницька діяльність.
П.В.Мороз відповідно виділяє наступні напрямки дослідницької діяльності у процесі навчання історії:
- урочна наавчально-дослідницька;
- позаурочна науково-дослідницька;
- позаурочне самостійне навчання.
Дослідницьку діяльність доцільно поділяти на 2 фази:
- фаза пошуку інформації та аналіз проблем;
- фаза обробки інформації та оформлення результатів дослідження.
- Організація самостійної творчої діяльності вимагає використання технологій, метою яких є постійне збагачення досвідом творчості та формування механізму самоорганізації та самореалізації особистості. Творчість не виникає сама по собі. Для її розвитку необхідні відповідні внутрішні та зовнішні умови. Тому, у роботі з учнями слід виділяти 3 основні етапи:
- Мотивацію, організацію самостійної дослідницької діяльності, постановку проблеми та пошук засобів, що стимулюють творчу активність дитини;
- Залучення інтелектуального потенціалу учня до повноцінної аргументації тверджень;
- Формування власної точки зору.
- Дітям повинно бути цікаво вчитися. В цьому допомагає правильно організована дослідницька діяльність, яка стає необхідним спонукальним мотивом, важливим вектором саморозвитку і самовдосконалення кожного індивіда, що робить його активним учасником навчально-виховного процесу. Інтерес має викликати не тільки зміст навчального матеріалу, але й процес здобуття знань.
- Вважаю за необхідне заохочувати учнів до проектної діяльності. Це робить урок насиченим та цікавим; учні мають змогу представити результати своєї пошукової діяльності за відносно короткий проміжок часу; розвиваються творчі здібності дитини; учні не тільки слухають, але й мають змогу наочно засвоїти відповідний матеріал програми.
- Практика організації дослідницької діяльності засвідчує, що результати будуть ефективніші тоді, коли учні усвідомлять необхідність набуття нових знань й умінь самостійно оволодівати ними та провідна дидактична мета визначатиметься рівнем закріплення знань учнів, виробленням вмінь застосовувати знання на практиці, формування вмінь практичного та творчого характеру.
- Такий підхід до організації навчально-виховного процесу сприяє формуванню вміння знаходити інформацію, аналізувати, інтерпретувати та оцінювати її, характеризувати явища і процеси суспільного життя, висловлювати та доводити власну думку, що безперечно знадобиться учням в подальшому житті.
Переконаний, що активне введення в навчально-виховний процес пошуково-дослідницьких методів та шляхів їх творчого супроводу, спрямованих на розвиток особистісно-мотиваційної, аналітичної сфер, розвиток пізнавальних психічних процесів, є одним з найважливіших завдань сучасної системи загальної середньої освіти.